AZ Nikolaas en AZ Lokeren kiezen samen voor de toekomst. De twee ziekenhuizen fusioneren en gaan samen verder onder de naam Vitaz. Kwaliteitsvolle gezondheidszorg aanbieden op verschillende sites binnen de regio, dat is het uitgangspunt. Zo wil men de gezondheidszorg toegankelijk en dichtbij houden, maar tegelijk inzetten op innovatie en specialisatie.
Een fusie voor de sterkst mogelijke zorg
Een nieuw verhaal, een nieuwe branding
Het fusieziekenhuis kon rekenen op het Communicatiehuis voor een volledige rebranding. Vitaz wordt de grootste werkgever van het Waasland en wil zich op een kwalitatieve manier onderscheiden. Een duidelijke communicatie, zowel intern als extern is van belang, zodat de identiteit en de cultuur van de entiteiten op elkaar kunnen afgestemd worden.
Het afstappen van een traditionele naam was een bewuste keuze
VITAZ. Sterk in Zorg
De eerste stap van de rebranding was het bedenken van een nieuwe naam en het ontwerpen van een nieuw logo. De verklaring van de keuze voor VITAZ gaat als volgt. VITA is het Latijnse woord voor ‘leven’ en dat staat centraal in een ziekenhuisomgeving; het leven en de gezondheid van patiënten. Vandaar ook het opvallende puntje op de i. Ook de letters A en Z, doorgaans als prefix bij tal van ziekenhuisbenamingen, werden op creatieve wijze geïntegreerd. Een tweede reden om een Z aan VITA toe te voegen is de verwijzing naar ‘Zorg’, in het geval van het nieuwe fusieziekenhuis, ‘van A tot Z’.
Visuele identiteit waar je niet naast kan kijken
Een visuele identiteit toont waar je als organisatie voor staat. Of het nu gaat om brochures, signalisatie, online of offline campagnes, de visuele identiteit draagt bij aan herkenbaarheid en persoonlijkheid. VITAZ springt er niet alleen uit qua naam, maar ook de kleur in het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl valt op. Ook hier geen traditionele kleuren, zoals groen of blauw, maar een krachtige combinatie van zwart en magenta. Gedurfd? Misschien! Magenta ligt tussen het rood, roze en paars. Het is een krachtige en energieke kleur. Magenta is de kleur van het loslaten en opnieuw beginnen, van overgang.
Magenta is de kleur van het loslaten en opnieuw beginnen, van overgang.
Indrukwekkende lancering dankzij een goed scenario
Om de meer dan 3.500 werknemers te kunnen bereiken in coronatijden, werd gekozen voor een videolancering. Op basis van een geanimeerd scenario waarbij het directieteam toelichting geeft rond de fusie, de nieuwe naam en de huisstijl werd alles onthuld. Via de lanceringswebsite werden alle werknemers in real-time geïnformeerd, aangevuld met een rebrandingsbrochure waarin alles nog eens kon nagelezen worden.
Contacteer ons
Nood aan een rebranding? Onze strategen, designers, foto- en videografen staan voor je klaar!