Welke verwachtingen roept uw merk op?

Uw merk is een beeld, een relatie, een belofte. Elke interactie met uw product, dienst of werknemers wekt bij uw doelgroep een merkervaring op. Dat is de waarde die uw merk met zich meedraagt. Brand Communication overtuigt de consument van de meerwaarde van uw producten.

Brand Communication beïnvloedt positief de perceptie van uw merk. Het stemt uw merk duidelijk en eerlijk af op wat uw doelgroep verwacht. Het Communicatiehuis helpt de afstand tussen uw onderneming en uw publiek succesvol te overbruggen door uw Brand Communication minutieus af te stemmen op hun behoeftes en verlangens.

Onze diensten: Brand identity auditBrand identity ontwikkelingBrand positioningBrand architectureBrand strategy

Brand identity audit

Waar staat ons merk vandaag? En waarom?

Voor vele bedrijven is hun merk een abstract gegeven. Waar staat het vandaag? Claerhout Communicatiehuis voert een diepgaande analyse uit van uw merk. Via onze uitgebreide rapportering krijgt u een beter inzicht in de werking van uw merk, de sterktes, de zwaktes en de opportuniteiten.

Wanneer is een brand identity audit aan de orde?

Een herorganisatie, groei, een fusie of overname, … Het zijn enkele voorbeelden van geschikte momenten om een brand identity audit te laten uitvoeren. Dergelijke mijlpalen worden vaak als reden aangenomen om de brand identity aan te passen of op te frissen.

Uw merk bijsturen is uiteraard enkel interessant als u uw huidig merk door en door kent. Claerhout Communicatiehuis begeleidt u stap voor stap bij de audit van uw merk.

Brand identity audit

Ontwikkeling brand identity

Een sterk merk ontwikkelen

Een competitief voordeel creëren voor en door uw merk, dat is het uitgangspunt van
Claerhout Communicatiehuis als we merken ontwikkelen of bijsturen.

Brand identity ontwikkeling

Wat is een merk?

Een merk is een belofte, een relatie, wat mensen verwachten van een dienst, product of bedrijf. Merken bevredigen wensen en verwachtingen, creëren vertrouwen en leveren meerwaarde. Een merk is zowel rationeel als emotioneel. Een merk zorgt voor beleving en drukt een identiteit uit.

Sterke merken geven richting aan hun doelgroepen en zorgen voor differentiatie. Een sterk merk is tegelijk consistent en flexibel. Waarden blijven bestaan in de tijd, maar een merk moet zich kunnen aanpassen aan veranderende marktomstandigheden.

Hoe sterk is uw merk?

Dankzij onze ervaring en knowhow helpen wij uw merken op te bouwen of bij te sturen. Van strategie over identiteit tot communicatie in de markt.

Claerhout Communicatiehuis zorgt voor strategieën en oplossingen op maat van uw organisatie. Realistisch, onmiddellijk inzetbaar en rekening houdend met de organisatiecultuur van uw bedrijf.

Claerhout Communicatiehuis zorgt voor positieve veranderingen door uw merken te creëren of bij te sturen, en door relaties op te bouwen met uw doelgroepen.

Brand positioning

Hoe moet uw merk zich onderscheiden in de markt?

Welke positie moet uw product of dienst innemen ten opzichte van de concurrentie om een goede marktpositie te verkrijgen?

  • Welke zijn de behoeftes van uw doelgroep?
  • Hoe gaan we deze op een unieke manier invullen?
  • Hoe gaan we ons onderscheiden van de concurrentie?
  • Hoe willen we dat klanten naar uw merk kijken? Welk imago gaan we creëren?
  • Hoe creëren we herkenbaarheid voor het merk?


Claerhout Communicatiehuis helpt u om uw product of dienst op een doordachte manier te positioneren.

Brand positioning

Brand architecture

Monolitisch, endorsed, single branded of multibranded?

Merken moeten een begrijpbare betekenis hebben. Wanneer een bedrijf meerdere merken voert, kunnen deze ofwel gelinkt zijn aan mekaar of als aparte merken actief zijn in de markt.

Claerhout Communicatiehuis helpt u om de juiste keuze te maken bij het uittekenen van uw merkarchitectuur.

Brand architecture

Monobrand strategie

(= Branded House)
Eén merk wordt toegepast op alles.
vb. GE, BMW, Virgin, IBM, …

Multibrand strategie

(= House of Brands)
Een organisatie maakt gebruik van verschillende merknamen zonder terugkoppeling naar het moedermerk.
vb. Procter & Gamble (P&G), GlaxoSmithKline (GSK), …

Endorsed of subbrand strategie

De organisatie heeft een aantal merkvarianten in haar bezit die het moedermerk bevatten.
vb. Nestlé, Marriott, …

Hybride strategie

In realiteit zitten veel merken, voornamelijk door acquisities en mergers, in een hybride strategie.
vb. Toyota heeft als subbrands Prius, Corolla, enz., maar niet het luxe-merk Lexus.

Brand strategy

Merkstrategie als stevige fundering

Merken zijn associatieve netwerken van betekenissen. Ze creëren toegevoegde waarde door mensen rationeel én emotioneel te raken. Merken zorgen voor onderscheidend vermogen, zelfs bij identieke producten. Als brand owner is het cruciaal een unieke en geloofwaardige positionering in te nemen waardoor de consument uw merk boven dat van een concurrent verkiest.

De merkstrategie is de fundering van uw merk en past binnen een langetermijnvisie. Claerhout Communicatiehuis helpt u bij het bepalen van uw merkstrategie.

Brand strategy

De voordelen van een sterke merkstrategie

  • Uw merk zorgt voor herkenning bij uw doelgroepen.
  • Het vertrouwen in uw merk groeit, waardoor het merk tegen een stootje kan.
  • Uw doelgroepen worden trouw aan uw merk.
  • Uw merk heeft voldoende onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie.

Heeft u een vraag of wenst u bijkomende informatie?

Contacteer ons

Beeldmerk waarin groepsgevoel en identiteit elkaar vinden

Ontwikkeling van een beeldmerk waarin zowel het groepsgevoel als de identiteit van de

tendoorn thumbnail

Van Brainplot tot website

College ten Doorn heeft een breed aanbod studiekeuzes onder één dak.